Μέθοδος

Θεωρία του Οικοδομισμού

To εκπαιδευτικό μας σύστημα βασίζεται κυρίως στη Θεωρία του Οικοδομισμού  (Constructivist Theory) και socio-cultural theory των εκπαιδευτικών φιλοσόφων Dewey και Vygotsky. Σύμφωνα με τις θεωρίες αυτές ο μαθητής έχει ενεργό ρόλο στη μαθησιακή του πορεία και κατασκευάζει γνώση από την εμπειρία του .

Ο οικοδομισμός ( constructivism) αναγνωρίζει την μοναδικότητα του μαθητή και τον ενθαρρύνει να συνεισφέρει στη διαδικασία της μάθησης και να φτάσει στη δική του έκδοση της αλήθειας . Συγχρόνως ο μαθητής στο σχολείο μας εκπαιδεύεται στο να αναγνωρίζει τις προσωπικές του  ευθύνες ως προς την μικρή κοινότητα στην οποία ανήκει : την αγγλική, γαλλική , γερμανική, ιταλική ή ισπανική του τάξη.

Blended Learning

Blended Learning (συνδυαστική/μεικτή μάθηση)- Flipped classroom (αντίστροφη τάξη):

Αποτελεί ένα νέο εκπαιδευτικό μοντέλο το οποίο προσφέρει πολλά πλεονεκτήματα όπως:

  1. Η ενεργός συμμετοχή των μαθητών
  2. Παροχή κινήτρων και αλληλεπίδραση των μελών της τάξης σε συνδυασμό με την ανάπτυξη της αυτόνομης μάθησης
  1. Η πυραμίδα αρχίζει από την ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΓΝΩΣΗΣ (Remember/ ΘΥΜΑΜΑΙ). Να ανακαλέσει στη μνήμη του ο μαθητής τη γνώση, να κάνει χρήση των πληροφοριών που έχει συγκρατήσει από τον δάσκαλό του ή από άλλες πηγές. Ουσιαστικά ελέγχεται η απομνημόνευση
  2. ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ (Comprehension) Ο μαθητής κατανοεί τη σημασία, ερμηνεύει και εξηγεί τι συμβαίνει, περιγράφει, βγάζει νόημα, συνοψίζει, παράγει λόγο. Τα δύο πρώτα επίπεδα της πυραμίδας του Bloom (Lower order skills at home) ακολουθούν τη μέθοδο Behavourist (Skinner) η οποία ακολουθείται στο σπίτι από τον μαθητή. Τώρα ο μαθητής βρίσκεται στην τάξη του, όπου έχει να αντιμετωπίσει τα (Higher order skills in class) τα οποία είναι τα εξής :
  1. ΕΦΑΡΜΟΓΗ (Αpplication): Προϋποθέτει και γνώση και κατανόηση από μέρος του μαθητή. Εδώ εξετάζεται η ικανότητα της χρησιμοποίησης της γνώσης που δεν απομνημονεύτηκε απλώς αλλά και κατανοήθηκε. Είναι πλέον όπλο του μαθητή
  2. ΑΝΑΛΥΣΗ (Αnalysis): Ο μαθητής συγκρίνει, αντιπαραβάλλει
  3. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (Εvaluation): Ο μαθητής εκτιμά, ασκεί κριτική σε μια άποψη, επιχειρηματολογεί ενάντια σε μια πρόταση
  4. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ (Creation)

Connectivity (σύνδεση) η μαγική λέξη για την flipped classroom (αντίστροφη τάξη) αυτό απασχολεί και δυσκολεύει την πλειοψηφία των δασκάλων. Θέλουμε τις εργασίες που θυμούνται και κατανοούν στο σπίτι να μπορούν να τις εφαρμόσουν, αναλύσουν, αξιολογήσουν στην τάξη!
Εδώ ο ρόλος, η προσωπικότητα, η σχέση, ο ενθουσιασμός, και πάνω από όλα η συνέπεια και αξιόπιστη παρακολούθηση του δασκάλου είναι το παν!

ΜΕΘΟΔΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: Ακολουθείται και για τις 5 γλώσσες που διδάσκονται

Dual Method

Η μέθοδος διδασκαλίας στο σχολείο μας ονομάζεται Dual Method σύμφωνα με την οποία ο Βρετανός ή ο native speaker της εκάστοτε ξένης γλώσσας καθηγητής μαζί με Έλληνες καθηγητές αναλαμβάνουν την διδασκαλία όλων των τάξεων και έχουν συγκεκριμένους ρόλους.

Τα οφέλη αυτού του συνδυασμού είναι τεράστια!

Για παράδειγμα, η αυθεντική  προφορά των native speakers και η εξάσκηση προφορικού και γραπτού λόγου σε συνδυασμό με τη μεγάλη ποικιλία δραστηριοτήτων και εργασιών με τους Έλληνες καθηγητές.

Πως Βρετανοί εκπαιδευτικοί αξιολογούν το Σχολείο

Αγαπητή Agnes,

Τα ακόλουθα σημεία προέκυψαν κατά τη διάρκεια της χθεσινής μας συνομιλίας και είναι ακόμα νωπά στο μυαλό μου, στοιχεία όμως σαφή του πολιτισμού του Σχολείου Κατσιάνου. Τα σημεία δεν παραθέτονται σε σειρά σημασίας.

 

  1. Κατά τη διάρκεια της συνομιλίας μας αναδείξατε την έννοια της ταυτότητας του παιδιού, βάσει του οποίου τα συγκρίνετε με τους εννέα τύπους νοημοσύνης του Howard Gardner. Τα παιδιά στο σχολείο σας ενθαρρύνονται να σκέφτονται ανεξάρτητα. Αυτό γίνεται μέσω της ανάπτυξης των δεξιοτήτων κριτικής σκέψης και όχι με την επιβολή γνώσης σε αυτούς. Ενθαρρύνετε το παιδί να έχει κίνητρα για τον εαυτό του, ποτέ με τη χρήση εξαναγκασμού. Στο σχολείο το προσωπικό είναι εκεί για να υποστηρίξει το παιδί. Αυτό αφορά όλες τις πτυχές της ζωής του παιδιού – ένα πρακτικό παράδειγμα είναι τα βοηθητικά μαθήματα που προσφέρετε και τα οποία αναφέρατε χθες.
  2. Υψηλής ποιότητας διδασκαλία επιτυγχάνεται μέσω της προσωπικής εμπλοκής μεταξύ του δασκάλου και των μαθητών και είμαι βέβαιος ότι αυτή είναι η φιλοσοφία του σχολείου σας.
  3. Το γεγονός ότι δεν αλλάζετε βιβλία κάθε 6-7 χρόνια διαφέρει από την κοινή πρακτική όπου τα σχολεία αλλάζουν κάθε 3-4 χρόνια. Όπως λέτε, αυτό συμβαίνει επειδή δημιουργείτε έναν πλούτο υλικού γύρω τους. Για μένα αυτό δείχνει ότι απομακρύνεστε από την υπερβολική εξάρτηση από τα βιβλία μαθημάτων. Εξατομικεύετε τα υλικά σας, φέρνοντας ποικιλία και νέα αντικείμενα που λειτουργούν για τους μαθητές σας. Φαντάζομαι ότι όλα αυτά τα υλικά είναι δοκιμασμένα, οπότε η επιτυχία τους είναι λίγο πολύ εγγυημένη. Αυτό τονίζει τη σημασία της προσαρμογής της διδασκαλίας που προσφέρετε, ώστε να προσφέρετε την καλύτερη δυνατή μάθηση.
  4. Μου έκανε εντύπωση ότι θέλετε να καλλιεργήσετε σχέσεις με τους καθηγητές γλώσσας του Δημόσιου σχολείου. Αυτό δείχνει ότι σε όλους τους τομείς ενθαρρύνετε τη συνεργασία και όχι την αντιπαράθεση ούτε τον ανταγωνισμό. Αυτό ενθαρρύνει ένα πιο γαλήνιο και παραγωγικό περιβάλλον μάθησης.
  5. Η σημασία των αξιών (συνεργασία, συμπόνια, σεβασμός κ.λπ.): αυτό δείχνει σαφώς ότι έχετε «υψηλότερους» στόχους στη διδασκαλία σας. Όπως υποδείξατε κατά τη συνάντησή μας, ο στόχος σας είναι πράγματι να διδάξετε αγγλικά, αλλά ακόμη πιο σημαντικό, ο στόχος είναι να δημιουργήσετε ολόκληρα παιδιά, με ισορροπημένη, ευτυχισμένη προσωπικότητα, που μπορούν να είναι δημιουργικά και να αλληλεπιδρούν καλά τόσο στο σχολείο όσο και στην οικογένεια και να αναπτύξουν δεξιότητες που θα τους φανούν χρήσιμες στη μελλοντική τους ζωή. Και αυτό γίνεται γιατί τονίζετε τη σημασία των αξιών.
  6. Το γεγονός ότι εσείς η ίδια κατέχεται διδακτορικό έχει βασική σημασία: αυτό σχετίζεται με την έννοια της δια βίου μάθησης. Σημαίνει ότι είστε πάντα ανοιχτοί σε νέες ιδέες, για να κάνετε αλλαγές/βελτιώσεις σε αυτά που ήδη γνωρίζετε, να έχετε την ταπεινότητα να πείτε “θα μπορούσα να ξέρω περισσότερα”. Αυτό σας επιτρέπει επίσης όχι μόνο να αναθεωρείτε αλλά και να ανανεώνετε τον τρόπο που κάνετε τα πράγματα. Με τους ενήλικες η ιδέα της αμφισβήτησης των υποθέσεων κάποιου, που είναι η δια βίου μάθηση, δυστυχώς χάνεται πολύ συχνά. Η έννοια της συνεχούς μάθησης συνδέεται κατάλληλα με αυτή της προσωπικής δημιουργικότητας (δηλαδή, η ανάγκη να αναδημιουργούμε συνεχώς τον εαυτό μας). Πράγματι, αυτό είναι που βρίσκεται στην καρδιά του μυαλού των παιδιών, των βασικών ενδιαφερομένων σας.
  7. Το παραπάνω σημείο συνδέεται επίσης με την έμφασή σας στη συνεχή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών με τους δασκάλους σας. Τα σχολεία στην Ελλάδα που επενδύουν στην κατάρτιση των καθηγητών τους είναι ελάχιστα. Για να αναφέρετε τα λόγια σας, “Δεν ψάχνω για έμπειρους δασκάλους, ψάχνω ειδικούς” – θέλετε να είναι στην αιχμή της ELT. Έχοντας το διδακτορικό σας σας βλέπουν ως πρότυπό τους για να γίνουν επίσης ειδικοί. Η μοντελοποίηση ρόλων είναι μία από τις βασικές πτυχές της επιτυχημένης ηγεσίας.
  8. Όλοι οι δάσκαλοί σας ακολουθούν ακριβώς την ίδια φιλοσοφία. Δίνετε μεγάλη έμφαση στο ο σύλλογος να είναι μια ομάδα, συνεπώς είτε είστε εκεί είτε όχι, να μιλούν με μια φωνή για πράγματα όπως βασικές αξίες, μεθοδολογία τάξης, ανάπτυξη παιδιών κλπ. Φαίνεται η σχέση που έχετε χτίσει με τους εκπαιδευτικούς σας καθώς μπορεί να έρθει απευθείας σε εσάς για συμβουλές και όχι απαραίτητα να περάσει από μεσάζοντες. Αυτό σας επιτρέπει να έχετε άμεση επιρροή στις κοινές αξίες του σχολείου.

Εν κατακλείδι, από την προσωπική μου εμπειρία να σας γνωρίζω τόσα χρόνια, πιστεύω ότι το πολιτιστικό παράδειγμα του AGNES KATSIANOS SCHOOL περιλαμβάνει όλα τα παραπάνω. Ένας καλός απλός ορισμός της λέξης κουλτούρα είναι “ο τρόπος που κάνεις τα πράγματα” και έχω παραθέσει μερικά στοιχεία που το περιγράφουν αυτό.

Όπως αναφέρατε στο email σας, διαφορετικά σχολεία έχουν διαφορετικές φιλοσοφίες. Επαναλαμβάνω, για τα περισσότερα σχολεία δυστυχώς η διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας παραμένει υπερβολικά μια επιχείρηση με προτεραιότητα δυστυχώς μόνο να κερδίσω χρήματα.

Η λέξη που μου ερχόταν συνεχώς στο μυαλό καθώς έγραφα αυτό το κομμάτι είναι αποστολή. Για εσάς το σχολείο είναι σίγουρα μια αποστολή, με μια έντονη αίσθηση πάθους να διαπερνά όλα όσα κάνετε. Αυτό επαναλήφθηκε χθες όταν είπατε ότι ο στόχος σας είναι να οδηγήσετε το σχολείο μέχρι τα 85 σας!

Με εκτίμηση

F.B